sunnuntai 29. huhtikuuta 2012

Kaarevat taskut piilo-ompeleella

Facen Ompeluelämää ryhmässä kerran kyseltiin miten tehdään noi kaaritaskut/pallotaskut ilman resoria tai tikkauksia. Kovin yritin selittää miten mulle koulussa opetettiin kiinnittämään tasku sisäpuolelta ompelemalla. No eihän kukaan tajua ilman kuvia, en minäkään. 
Joten tässä ihkaensimmäinen tutoriaali; 
Miten ompelet kaarevat taskut ilman näkyviä ompeleita.

Tästä siis lähdetään, etukappaleet taskut ja taskuresorit valmiina. 

Kiinnitetään resorit, minä kiinnitän saumurilla ja tikkaan suoralla ompeleella. Lisäksi kannattaa huolitella taskun ulkoreuna.

 Sitten pitäisi näyttää tältä. Resorin pituutta en koskaan mittaa, venytän käsiarviolta ja leikkaan ylimääräiset pois.

Sitten siirretään tasku sentin verran ulommas kuin mihin halutaan taskun lopulta asettuvan. Harsitaan erottuvalla langalla taskun kaari.

 Tältä näyttää sitten kun on saatu harsittua taskun kaari.

Asetetaan tasku oikeat puolet vastakkain kuvan osoittamalla tavalla niin, että harsinta lanka juuri ja juuri näkyy.

Asetetaan työ ompelukoneen alle ja ommellaan tasku kiinni, kaarevassa kohdassa pitää muistaa ajaa hiljaa ja välillä nostaa paininjalkaa ja avittaa työtä kääntämällä. Minä ompelin jousto-ompleella, mutta varmasti tavallisella suoralla tulisi parempi, pesujen myötä tuntuu että jousto-ompeleen "pykälä" alkaa näkyä.

Kun päästään taskun kiinnityksessä loppuun pitäisi näyttää tältä. Eli työtä siis ommellaan niin että paininjalka on ikään kuin taskun sisäpuolella.

Työn nurjapuoli näyttää tältä, jousto-ompleen taskun sisäpuolella näkyy harsintalanka.

Tältä näyttää tasku oikealta puolelta.
Loppuosa housusta kootaan kuten tavallisesti.

Pikkuveikan housuista tuli lopulta tän näköiset. Ihan kiva tuo harmaan ja limen yhdistelmä. Tähän oli vaan vaikea löytää sopivaa paitaa... 
Kankaat on molemmat kierrätystavaraa, harmaa kirpparilta löytynyt paita josta otin resoritkin ja lime serkun anopin Meandin tunika johon oli tullut pari reikää.
Kaava oma ja koko 86/92cm. Alemmasta kuvasta huomaa että jousto-ompeleessa oleva pykälä näkyy tuollaisena epätasaisuutena.

4 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Hyvä että kelpaa ja mikä tärkeintä, että ohjeista saa selvää... =)

      Poista
  2. olisipa näin selviä ohjeita esim ob:ssa...

    VastaaPoista
  3. Kiitos ohjeesta! Pistetään kirjainmerkkeihin. :D